Lærerens
kompetanse er avgjørende for elevens leseutvikling. En lærer som
føler mestring i arbeidet vil ha lettere for å videreføre dette
til elevene og det er derfor viktig at dette settes i fokus fra både
ledelsen og lærer selv. Føler lærer at det en ikke har
tilstrekkelig med kunnskap og erfaring innenfor leseopplæring, bør
ledelse gjøre forandringer.
Udir.no har egne sider for lesestrategier hvor det både forklares hvorfor leseopplæring er viktig, men de tilbyr også ulike lesestrategier. Under vil jeg fortelle om noen av lesestrategiene som blir representert.
Udir.no har egne sider for lesestrategier hvor det både forklares hvorfor leseopplæring er viktig, men de tilbyr også ulike lesestrategier. Under vil jeg fortelle om noen av lesestrategiene som blir representert.
Rake
motsetninger – Dybdelese og skumlese
Ved
dybdelesing settes hovedmomentene i teksten i fokus. En vil at eleven
skal forstå hva som er viktig informasjon i en tekst, og en kan ved
ulike øvelser oppnå dette. Hvis elevene får i oppgave å lese et
leserinnlegg hvor en skal finne hovedargumentene og deres
begrunnelser i teksten. Elevene må her fokusere på hver enkelt
setning og vise forståelse for de. Det utfordrerne her er å skille
mellom viktig og uviktig informasjon.
Skumlesing
derimot er en strategi en kan bruke for å få et enkelt innblikk i
teksten budskap og innhold. En studerer ikke teksten med samme
intensitet som i dybdelesingen og dette kan føre til at en får et
overfladisk bilde av informasjonen i teksten. En bør derfor være
forsiktig med for stor bruk av denne lesestrategien. Denne metoden
bruker elevene veldig ofte, kanskje for ofte. Et eksempel hvor det
kan «misbrukes» er hvor elevene får spørsmål tilknyttet en
tekst. Det ene spørsmålet lyder som føler «Hva mener Jon om
kongehuset?». Da vil eleven i de fleste tilfeller skumlese teksten
etter ordene «Jon» og «kongehuset», og vil ved dette gå glipp av
mye annen informasjon. En bør derfor poengtere ovenfor elever at
skumlesing kan misbrukes.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar